Lapse heaolu hindamise käsiraamat
Lapse heaolu hindamise käsiraamat on valminud 2017. aastal ja läbinud uuenduskuuri 2023. aastal koostöös kohalike omavalitsustega. Käsiraamatu näol on tegemist ainsa riikliku juhendmaterjaliga lastekaitsetöös lapse heaolu hindamiseks.
Materjalid
- Tiitelleht
- Eessõna
-
1. Juhtumikorralduse aluspõhimõtted
- 1.1. Lapse õigustest lähtumine
- 1.2. Lapse huvidest lähtumine
- 1.3. Lapsest ja tema perest tervikvaate omamine
- 1.4. Lapse ja pere kaasamise olulisus
- 1.5. Tugivõrgustiku kaasamine ja võrgustikutöö erinevate spetsialistidega
- 1.6. Parimale olemasolevale informatsioonile ja teadmistele tuginemine
- 1.7. Tugevuste toetamine ja probleemide vähendamine
- 1.8. Dokumenteerimine ja tulemuslikkuse hindamine
- 2. Teade abivajavast ja hädaohus olevast lapsest
- 3. Lapse abivajaduse eelhindamine ja otsus juhtumikorralduse algatamise kohta
- 4. Ettevalmistus abivajaduse hindamiseks
- 5. Koostöösuhte loomine lapse ja lapsevanemaga
- 6. Lapse heaolu hindamine
- 7. Lapse heaolu valdkonnad abivajaduse hindamisel
-
8. Abivajaduse hindamise kaitse- ja riskitegurite analüüsi protsess
- 8.1. Ettevalmistus kaitse- ja riskitegurite analüüsiks - lapse abivajadust mõjutavate mustrite kaardistamine
- 8.2. Lapse arengut ja tervist mõjutavate raskuste hindamine
- 8.3. Lapse võimalikud väljavaated tulevikuks
- 8.4. Tulemusliku sekkumise võimalikud väljavaated
- 8.5. Kaitse- ja riskitegurite analüüsi kokkuvõte
- 9. Tegevuskava koostamine - sekkumiste kavandamine ning rakendamine
- 10. Juhtumimenetluse lõpetamine
- 11. Juhtumikorralduses ja lapse heaolu hindamises kasutatavad mõisted
9.3. Sekkumiste ja abimeetmete rakendamine
Sekkumiste ja abimeetmete rakendamisel on oluline abimeetmete kooskõlastamine, see tähendab, et lastekaitsetöötaja kooskõlastab planeeritavad abimeetmed selle läbiviijatega. Näiteks, kui laps suunatakse psühholoogi teenusele, siis on vajalik tagada, et lapsele oleks antud teenus kättesaadav. Selleks on teenuseosutajaga vajalik eelnevalt kooskõlastada teenuse osutamise võimalikkus.
Abimeetmete rakendamine peab toetuma eelnevalt sõnastatud eesmärkidele. Tegevuskava elluviimiseks ja eesmärgini jõudmiseks tuleb teha koostööd lapse võrgustikuga ning lisaks erinevate teenuste osutajatega valdkonnaüleselt. Lastekaitsetöötaja roll abimeetmete rakendamisel on tegevuste koordineerimine. Tegevuste koordineerimine tähendab regulaarse ülevaate omamist teenuse osutamisest ning abimeetmete rakendamise mõjust lapse abivajadusele ja hetkeolukorrale.
Abimeetmete rakendamisel on oluline meeles pidada, et eesmärk ei ole kõikide olemasolevate ja kättesaadavate abimeetmete läbiproovimine, vaid rakendada ainult neid vajalikke abimeetmeid, mis lähtuvalt konkreetse lapse abivajaduse hinnangust ja tegevuskava eesmärkidest. Lastekaitsetöötajal on vajalik hinnata, kas planeeritava abimeetme rakendamine on tõhus ja tulemuslik ning kas selle rakendamisega väheneks lapse abivajadus. Näiteks, kui laps tarvitab igapäevaselt alkoholi või narkootilisi aineid ja ei ole kordagi ilmunud kohale varasemalt rakendatud teenusele, siis ei ole põhjendatud määrata talle uuesti teenust, mille saamine eeldab, et lapsel on olemas motivatsioon võtta vastu pakutavat abi ja osaleda teenusel. Samas, kui näiteks lapsele oli varem määratud vestlus psühholoogiga, kuhu ta aga jõudis ainult ühelt korral, tuues põhjenduseks, et ta ei saa psühholoogi usaldada, on siiski võimalik uuesti sama teenust rakendada. Siis tuleb kindlasti selle takistusega tegeleda, näiteks pakkuda lapsele võimalust minna teise psühholoogi juurde. Abimeetmete rakendamisel tuleb tegeleda takistustega, mis raskendavad teenusele jõudmist ning leida võimalusi, mis tekitavad lapse olukorras suurima tõenäosusega positiivse muutuse.