Lapse heaolu hindamise käsiraamat
Lapse heaolu hindamise käsiraamat on valminud 2017. aastal ja läbinud uuenduskuuri 2023. aastal koostöös kohalike omavalitsustega. Käsiraamatu näol on tegemist ainsa riikliku juhendmaterjaliga lastekaitsetöös lapse heaolu hindamiseks.
Materjalid
- Tiitelleht
- Eessõna
-
1. Juhtumikorralduse aluspõhimõtted
- 1.1. Lapse õigustest lähtumine
- 1.2. Lapse huvidest lähtumine
- 1.3. Lapsest ja tema perest tervikvaate omamine
- 1.4. Lapse ja pere kaasamise olulisus
- 1.5. Tugivõrgustiku kaasamine ja võrgustikutöö erinevate spetsialistidega
- 1.6. Parimale olemasolevale informatsioonile ja teadmistele tuginemine
- 1.7. Tugevuste toetamine ja probleemide vähendamine
- 1.8. Dokumenteerimine ja tulemuslikkuse hindamine
- 2. Teade abivajavast ja hädaohus olevast lapsest
- 3. Lapse abivajaduse eelhindamine ja otsus juhtumikorralduse algatamise kohta
- 4. Ettevalmistus abivajaduse hindamiseks
- 5. Koostöösuhte loomine lapse ja lapsevanemaga
- 6. Lapse heaolu hindamine
- 7. Lapse heaolu valdkonnad abivajaduse hindamisel
-
8. Abivajaduse hindamise kaitse- ja riskitegurite analüüsi protsess
- 8.1. Ettevalmistus kaitse- ja riskitegurite analüüsiks - lapse abivajadust mõjutavate mustrite kaardistamine
- 8.2. Lapse arengut ja tervist mõjutavate raskuste hindamine
- 8.3. Lapse võimalikud väljavaated tulevikuks
- 8.4. Tulemusliku sekkumise võimalikud väljavaated
- 8.5. Kaitse- ja riskitegurite analüüsi kokkuvõte
- 9. Tegevuskava koostamine - sekkumiste kavandamine ning rakendamine
- 10. Juhtumimenetluse lõpetamine
- 11. Juhtumikorralduses ja lapse heaolu hindamises kasutatavad mõisted
8.4. Tulemusliku sekkumise võimalikud väljavaated
Tulemusliku sekkumise abil muutub lapse senine olukord ning lapse abivajadus väheneb. Käesolevas etapis tuleb lisaks lapse praegusele olukorrale esile vanemlus ja sellega seotud tegurid, milles muutuse esile kutsumine võib kaasa tuua ka positiivse muutuse lapse praeguses olukorras. Eelkõige on vajalik keskenduda lapsevanemate lapsekeskusele, motivatsioonile ja soovile viia sisse vajaminevad muutused ning lapsevanemate valmisolekule teha koostööd ning võtta vastu pakutavat abi. Seega, et muutus lapse elus aset leiaks on vajalik analüüsida kõiki valdkondi seoses vanemlusega.
Lapsevanema vastuvõtlikkus pakutava abi suhtes tähendab ka seda, et lapsevanemad võtavad vastu lastekaitsetöötaja või teiste spetsialistide poolt pakutud abi, mõistes, et selle tulemusena lapse abivajadus väheneb ning olukord muutub paremaks. Lapsele ja perele pakutakse meetmeid, millel on konkreetses juhtumis tõenäoliselt suurim positiivne mõju. Vastuvõtlikkuse juures hakkavad rolli mängima lapsevanema enda isiklikud soovid, motivatsioon, ressursid ja suhtumine. Vastusvõtlikkusega on tihedas seoses lapsevanema soov teha koostööd lastekaitsetöötajaga või teiste spetsialistidega, kes on kaasatud abivajava lapse juhtumi lahendamisse. Võib juhtuda, et lapsevanemad teevad lastekaitsetöötajaga koostööd ainult näiliselt või lapsevanem ei usalda spetsilistide, mille tulemusena koostöö juhtumi osas katkeb.
Lapsevanema vastuvõtlikkuse analüüsimisel on abiks järgmised küsimused:
- Millised on lapse soovid, mida laps peab oluliseks ja miks?
- Millised on vanemate soovid, mida nad peavad oluliseks ja miks?
- Kas meetmete pakkumisel on varasemalt pidanud olema lapsevanemate suhtes paindlik?
- Kuidas suhtlevad lapsevaenemad lastekaitsetöötajajaga?
- Millised on lapsevanemate hoiakud sotsiaalsüsteemi suhtes?
- Kas lapsevanemad soovivad vastu võtta pakutavat abi või keelduvad abist?
- Kas lapsevanemad mõistavad lapse olukorda ja soovivad seda lahendada?