Lapse heaolu hindamise käsiraamat
Lapse heaolu hindamise käsiraamat on valminud 2017. aastal ja läbinud uuenduskuuri 2023. aastal koostöös kohalike omavalitsustega. Käsiraamatu näol on tegemist ainsa riikliku juhendmaterjaliga lastekaitsetöös lapse heaolu hindamiseks.
Materjalid
- Tiitelleht
- Eessõna
-
1. Juhtumikorralduse aluspõhimõtted
- 1.1. Lapse õigustest lähtumine
- 1.2. Lapse huvidest lähtumine
- 1.3. Lapsest ja tema perest tervikvaate omamine
- 1.4. Lapse ja pere kaasamise olulisus
- 1.5. Tugivõrgustiku kaasamine ja võrgustikutöö erinevate spetsialistidega
- 1.6. Parimale olemasolevale informatsioonile ja teadmistele tuginemine
- 1.7. Tugevuste toetamine ja probleemide vähendamine
- 1.8. Dokumenteerimine ja tulemuslikkuse hindamine
- 2. Teade abivajavast ja hädaohus olevast lapsest
- 3. Lapse abivajaduse eelhindamine ja otsus juhtumikorralduse algatamise kohta
- 4. Ettevalmistus abivajaduse hindamiseks
- 5. Koostöösuhte loomine lapse ja lapsevanemaga
- 6. Lapse heaolu hindamine
- 7. Lapse heaolu valdkonnad abivajaduse hindamisel
-
8. Abivajaduse hindamise kaitse- ja riskitegurite analüüsi protsess
- 8.1. Ettevalmistus kaitse- ja riskitegurite analüüsiks - lapse abivajadust mõjutavate mustrite kaardistamine
- 8.2. Lapse arengut ja tervist mõjutavate raskuste hindamine
- 8.3. Lapse võimalikud väljavaated tulevikuks
- 8.4. Tulemusliku sekkumise võimalikud väljavaated
- 8.5. Kaitse- ja riskitegurite analüüsi kokkuvõte
- 9. Tegevuskava koostamine - sekkumiste kavandamine ning rakendamine
- 10. Juhtumimenetluse lõpetamine
- 11. Juhtumikorralduses ja lapse heaolu hindamises kasutatavad mõisted
10. Juhtumimenetluse lõpetamine
Juhtumimenetlus lõpetatakse järgnevatel juhtudel:
- Vahehindamise tulemusena selgus, et puudub vajadus täiendavateks abimeetmete rakendamisteks. Lapse abivajadus on vähenenud, laps ja pere tulevad iseseisvalt edaspidise lapse elukorraldusega toime ning ei vaja täiendavat lastekaitsetöötaja tuge ja sekkumist.
- Laps kolib teise kohaliku omavalitsuse territooriumile. Antud juhul tuleb lapsega tegelenud kohalikul omavalitsusel saata uuele kohalikule omavalitsusele teada abivajavast lapsest, kes viibib uue omavalitsuse territooriumil. Taoline lähenemine võimaldab abivajava lapse võimalikult varajast märkamist ning ennetab probleemide süvenemist. Olukorras, kus lapse rahvastikuregistri järgne aadress ja tegelik elukoht erinevad, on lastekaitsetöötaja ülesanne selgitada lapse vanemale tegeliku elukoha kandmise vajalikkust rahvastikuregistrisse. Juhul, kui lapsevanem ei ole nõus viima sisse muudatusi rahvastiksuregistrisse, peavad mõlema kohaliku omavalitsuse lastekaitsetöötaja tegema omavahelist koostööd, et tagada abivajava lapse heaolu.
- Laps saab täisealiseks. Antud juhul on lisaks lastekaitse juhtumimenetluse lõpetamisele vajalik anda hinnang sellele, kas vajalik on juhtum edasi anda täisealiste isikutega tegelevale sotsiaaltöötajale. Sotsiaaltöötajal on võimalik isikule pakkuda vajaminevat abi ja tuge lähtudes juhtumikorralduse põhimõtetest.
Soovituslik on menetluse lõpetamisel STARis lisada kommentaar, mis sisaldab lühidalt juhtumimenetluse lõpetamise põhjust. Juhtumimenetluse lõpetamisele eelnevatest toimingutest STARis peab olema näha, et lastekaitsetöötaja otsust lõpetamise kohta on võimalik faktiliselt põhjendada.